Minder clicks, meer succes met Google Adwords

Google Adwords is een prachtig middel om kijkers naar je site te trekken. Maar veel clicks zijn niet altijd beter…

Een eigen site is een leuke manier om je eigen tweede huis te verhuren. Maar hoe trek je voldoende bezoekers naar je site? Internet staat immers vol met vakantiehuisjes. Soms ontkom je er niet aan het bezoek even een boost te geven met advertenties. Google Adwords zijn dan vaak de beste keuze.

Maar elke click kost geld. Hoe zorg je er dan voor dat die click ook weer geld oplevert?

Het antwoord is eenvoudig, maar een beetje raar: zorg er voor dat er weinig mensen op je advertentie klikken. Je hebt immers niet veel bezoekers nodig als je maar een huisje hoeft te verhuren. Je bent niet op zoek naar veel bezoekers op je website. Je wilt precies de juiste bezoekers.

De juiste bezoekers selecteren is makkelijker dan het lijkt:

Wees eerlijk en precies in je advertentietekst. Je mag in je advertentie best een tikje bescheiden zijn, als je dat op je website maar goedmaakt. Noem je huis gewoon ‘leuk’, in plaats van ‘luxe’. En noem de prijs in het hoogseizoen. Zo is het huis op je site beter dan de bezoeker verwacht. En jouw huis steekt positief af bij de andere sites met een vergelijkbare advertentietekst.

Probeer je nog een laatste weekje hoogseizoen te verhuren? Noem die week. Als je alleen de laatste week van augustus vrij hebt, wil je geen kostbare clicks verspelen aan iemand die op vakantie wil in juli.

Gebruik veel (en de juiste) uitsluitingswoorden. In Google Adwords kun je aangeven wanneer je advertentie wel getoond mag worden en wanneer niet. Als iemand zoekt naar een camping, dan wil je niet dat hij op je advertentie klikt. Het beste is dat Google jouw advertentie dan helemaal niet toont.

Biedt laag op zoekwoorden. Jou advertentie hoeft helemaal niet bovenaan te staan. We zijn niet op zoek naar iemand die gewoon de bovenste drie advertenties aanklikt. Je hebt liever iemand die wat verder scrollt en jouw advertentie tussen de andere uitkiest.

Kies een laag bedrag per dag. Zo heb je de ruimte om te experimenteren. Check de uitkomst van je experimenten: klikt niemand nog op je advertentie? Dan mag-ie toch wat uitnodigender. Wordt je advertentie niet vertoond? Dan moet je misschien toch schappen in de uitsluitingswoorden. Was je dagbudget binnen een halfuur op? Dan is het zaak nog wat strenger te zijn.

Het klinkt een beetje gek, zo streng selecteren op wie je wel en niet uitnodigt op je website. Maar uiteindelijk gaat het er niet om wie je site bezoekt, maar wie je huis huurt. En laten we eerlijk zijn: ook daar wil je niet zo maar iedereen over de vloer.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WordPress Image Lightbox Plugin